Lista zachowań konsumentów oraz czynników wpływających na procesy zakupowe jest nieskończona. Nie tylko sam produkt odgrywa kluczową rolę w tym procesie ale także czynniki, których nie da się kontrolować jak np. pogoda czy korki które wpływają na poziom stresu czy samopoczucia. Wysyłanie produktu w opakowaniu wysokiej jakości to bardzo dobry sposób na zdobycie serca klienta jeszcze zanim zobaczy zakupiony produkt.
Zakup często bywa impulsem a sama decyzja zapada w ciągu kilku sekund. To właśnie w ciągu tego czasu klient ocenia produkt a co za tym idzie opakowanie czego skutkiem jest decyzja zakupowa. Projekty opakowań można nazwać psychologicznymi stymulantami, design pudełka ma wpływać na to jak konsument reaguje na nie. Czynników stymulujących procesy zakupowe jest kilka m.in. kolor, kształt czy tekstura i to o nich opowiemy w tym artykule.
Kolor opakowania
Od pradawnych czasów kolory odgrywają ważną rolę w kulturach na całym świecie. Odpowiednio dobrana kolorystyka stanowi dodatkowy impuls wzmacniając proces decyzji o wyborze danego produktu.
Kolor biały oraz niebieski kojarzony często jest z czystością dla tego stosowany jest na szeroką skale w produktach takich jak pasta do zębów czy środki czystości. W segmencie środków czyszczących pojawia się kolejny aspekt kojarzenia kolorów jak barwa oznaczająca zapach danego preparatu. Przykłady są nam dobrze znane żółty – cytryna, niebieski – morska bryza, zielony – mięta itp. Segmentów kolorystycznych istnieje ogromna ilość zaczynając od skojarzeń ogólnych typu zieleń to kolor zdrowia a przechodząc do skojarzeń, które wiążą się z naszymi uczuciami jak, ciepło, energia itp. Trzeba pamiętać, że każdy kolor może mieć wiele znaczeń jak czerń, która zazwyczaj kojarzona jest z śmiercią i czymś złym. Jednak przy odpowiednim wykorzystaniu może także świadczyć o elegancji lub marce premium.
Podsumowując kolor to bardzo potężne a co najważniejsze skuteczne narzędzie marketingowe, o którym nie powinno zapominać się przy tworzeniu projektu oraz jego opakowania. Wpływa na decyzje zakupowe oraz skojarzenia klienta do których jak wspominaliśmy wcześniej dochodzi w ułamku sekund.
Tekstura
Dokonując zakupu kierujemy się nie tylko wzrokiem, dużą rolę odgrywa również dotyk. To dzięki niemu zapada wiele decyzji w naszych głowach, kształtuje się świadomość jakości marki oraz jej identyfikacja.
Sprawa jest dość prosta i porównać ją można do branży ubrań. Jedną z pierwszych czynności jakie wykonujemy podczas zakupu jest oczywiście dotknięcie materiału. Dzięki temu dotykowi jesteśmy w stanie ocenić jego jakość oraz czy będzie odpowiedni do naszych potrzeb. Dopiero następnym krokiem jest sprawdzenie ceny czy materiałów z których dane ubranie zostało uszyte. Dotyk ma swoje odzwierciedlenie w opakowaniach ponieważ pierwszym kontaktem z danym produktem najczęściej są właśnie opakowania. Prostym przykładem może być podział opakowań na tez przeznaczeniem dla Kobiet i mężczyzn. W przypadku kobiet możemy spodziewać się tekstur gładkich lub nawet miękkich w dotyku. W przypadku mężczyzn wykorzystywane są częściej „mocniejsze” tekstury.
Wniosek ? Trzymając produkt a dokładniej opakowanie z produktem w rękach pamiętać warto, że psychologicznie częściowo czujemy się jak jego właściciel. I ten aspekt może być silnym bodźcem który zadecyduje o zakupie.
Obraz
Design opakowania jest jednym z najważniejszych elementów produktu. Wyjątkowe i przemyślane pudełko budzi nastrój oczekiwania i sprawia, że klient nie tylko dostaje informacje o jego zawartości ale jest to jednocześnie rodzaj niespodzianki, obietnicy, która wpływa na status i postrzeganie Twojego produktu. Wyjątkowe opakowanie zwiększa wartość samego produktu..
Grafika może uruchomić wybrane uczucia lub zachowania niemal natychmiastowo. Nawet jeśli nie są one bezpośrednio skojarzone z marką czy produktem. Sprawa ma się podobnie jak do kolorów jednak w tym wypadku możemy użyć skojarzeń, które są jeszcze bardziej bezpośrednie. Płatki czekoladowe zawierające zboża w grafice na opakowaniu będą nam mówiły, że dany produkt jest zdrowy. Jeśli chcemy żeby nasz produkt był miękki bum ! Mały puchaty piesek na opakowaniu, kurczaczek też się nada. Paski pionowe za produktem dodadzą mu luksusowego wydźwięku połączone ze szlachetnym kolorem jak złoty czy miedziany zrobią to z zdwojoną siłą.
Kształt i rozmiar
Czy kształt pudełka jest standardowy, czy rzadki i niespotykany? Wpływa to bezpośrednio na sposób jego postrzegania. Ostrzejsze krawędzie i linie kreują”twardszye” i bardziej męski wizerunek, podczas gdy delikatniejsze, płynące linie są postrzegane jako bardziej kobiece. Kształt opakowania może być w głównym, niepowtarzalnym identyfikatorem produktu. Kształt opakowania działa na podświadomość. Marki mogą używać kształtu opakowań, aby nie tylko wzmocnić swoją tożsamość, ale po to aby nadać swoim produktom charakter.
Rozmiary opakowań wywołują dwa kontrastujące domyślne skojarzenia. Z jednej strony, duże opakowanie sprawia, że zakup wydaje się być dobrą inwestycją, dlatego wskazane jest, aby produkty, takie jak przekąski, napoje bezalkoholowe i papier toaletowy były pakowane w większych ilościach. Z drugiej strony, mały rozmiar opakowania oznacza często wysoką jakość.